Polacy czytają coraz mniej

Czytelnictwo książek z roku na rok coraz bardziej maleje. Według danych Biblioteki Narodowej w roku 2014 aż 19 milionów Polaków nie przeczytało żadnej książki. Bardzo niepokojące jest, że nawet 10 milionów nie posiada w swoim domu ani jednej publikacji. Takie wyniki dają Polsce ostatnie miejsce wśród innych krajów europejskich w kategorii czytania książek. Polacy szukają konkretnych wydawnictw, przykładowo Novae Res.

Sytuacja wygląda nieciekawie ze względu na zmieniające się realia współczesnego świata. Mamy coraz mniej czasu na czytanie książek w związku z ciągle przyśpieszającym trybem życia. Brakuje czasu na spędzenie wieczoru z książką, gdy goni się za rozwiązywaniem problemów codzienności oraz potrzebą bycia najlepszym w różnych obszarach życia.

Zgodnie z prognozami do 2020 roku wpływy ze sprzedaży książek mają obniżyć się o kilka procent. Sama branża w Polsce nieustannie się kurczy. W ciągu 5 lat wartość rynku książki spadła aż o 16%, a tendencja jest w dalszym ciągu malejąca. Wydawnictwa w Polsce, według danych Biblioteki Narodowej z 2014, to 40500 zarejestrowanych podmiotów. Pomimo tak ogromnej liczby, aktywne pozostaje jedynie 2000 – 2500 wydawnictw. Rynek ten charakteryzuje się bardzo dużą koncentracją. Udział w rynku 300 największych wydawnictw to nawet 98%. Pozostałe podmioty publikują od kilku do kilkunastu książek w roku. Niekwestionowanymi liderami są te wydawnictwa, których roczny przychód przekracza 4 miliony złotych.

Powodów, dlaczego rynek książki wypada tak słabo jest kilka. Rozwój technologii sprzyja temu, że czytelnicy częściej sięgają po e-booki lub audiobooki. Ich przewagą jest elektroniczna forma i możliwość czytania wszędzie oraz o każdej porze. Tradycyjne książki nie są też tanie, a promocja nie zawsze przynosi zamierzone efekty. Coraz częściej można spotkać się z promocjami na książki w wielu sieciach supermarketów. Najwięcej sprzedaje się publikacji naukowych, fachowych i szkolnych. Zaraz za nimi popularnością cieszy się literatura piękna. Wydawnictwa muszą dostosować się do tych zmieniających się realiów i nawyków współczesnego czytelnika, aby dotrzymać tempa współczesnemu światu.